A/B testen

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test maak je twee versies van (een deel van een) een pagina. Bijvoorbeeld twee verschillende teksten: één zakelijk en één informeel. Of twee versies van een aktieknop: één heel erg aanwezig en één subtiel. Of misschien wel twee verschillende opmaken van een pagina.

Bij het opzetten van de test bedenk je wat je hoopt te bereiken. Wil je dat meer bezoekers op je website blijven? Zie je graag meer bestellingen? Of hoop je meer mensen naar de contact pagina te krijgen?

Als de twee versies klaar zijn en je je doel hebt geformuleerd, start de A/B test. Een deel van de bezoekers krijgt variant A te zien, een andere deel variant B. Dan wordt er gekeken welke groep het meest voldoet aan het gestelde doel. Aan het einde van de test kun je gefundeerd één van de twee versies kiezen als definitieve versie.

Het type test wat wij uit kunnen voeren

Elke vorm van inhoud en opmaak is eigenlijk te testen in een A/B test. In overleg selecteren we het deel van de pagina wat onderdeel wordt van de test en dus twee varianten krijgt. Andere delen van de pagina blijven in beide varianten gelijk. Binnen het deel wat valt onder de test besluiten we wat we willen testen en hoe we tot twee duidelijk verschillende varianten komen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Teksten: verschillende teksten, variëren met de aanspreektoon, maar ook de opmaak van de tekst kan een onderdeel zijn van de test
  • Afbeeldingen: verschillende soorten afbeeldingen, kleine of juist grote afbeeldingen, wel of geen afbeeldingen
  • Call-to-actions: knoppen heel prominent weergeven of juist niet, verschillende teksten op knoppen proberen

A/B tests in Google Analytics

Voor onze A/B test meetingen gebruiken we Google Analytics. In Google Anytics kan je terug zien hoe goed beide versies het hebben gedaan. Het voordeel van Google Analytics is echter dan je nog veel meer informatie terug kan zien:

  • Hoe zeker is het resultaat: is het toeval dat een bepaalde versie het beter doet of kan je de uitslag met zekerheid aannemen?
  • Wat was het gedrag van bezoekers, ook zeker als ze niet het beoogde doel haalden
  • Hoe waren de resultaten per segment: bijvoorbeeld het verkeer uit Adwords

Keuze en implementatie

Afhankelijk van de hoeveelheid verkeer naar de betreffende pagina en de zekerheid of snelheid waarmee we tot een resultaat willen komen stellen we de test in. Gedurende de test kan binnen Google Analytics meegekeken worden naar de voortgang. Zodra er met voldoende zekerheid kan worden besloten welke versie beter werkt maken we de keuze en implementeren we de definitieve versie op de website.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Een snelle prijsinschatting of gedetailleerde offerte? Wij werken ideeen met plezier verder uit!
Of op zoek naar meer informatie over ons team, diensten, portfolio of expertises?