+31 (0)15 214 8308

Pick our brains

We vinden het belangrijk om altijd bij te zijn met de laatste trends. Van marketing inzichten, de laatste design trends tot in de opties die ons platform bied. We delen deze kennis graag met je zodat je met onze tips een stap verder komt met het behalen van meer conversie!

 

PHP 7.2 op ons AWS platform
woensdag 6 maart 2019

PHP 7.2 op ons AWS platform

Op 26 februari zijn wij begonnen met het uitrollen van PHP 7.2 op ons schaalbare infrastructuur binnen Amazon AWS. Deze uitrol zal gefaseerd verlopen. In de loop van de komende 4 weken zullen alle websites draaien op de nieuwe versie. Website-eigenaren hoeven hier niets voor te doen.

De uitdaging bij schaalbare websites

Alhoewel PHP 7.2 al meer dan een jaar uit is hebben wij in eerste instantie bewust gewacht met het inplannen van de uitrol. De eerste maanden komen de kinderziektes boven. Hier willen we onze klanten niet aan blootstellen.

Eerder hebben wij voor de ontwikkelomgeving de overstap al gemaakt naar de nieuwe PHP versie, zodat er uitgebreid getest is met de nieuwe versie. Met enkele honderden op maat gemaakte websites vereist dat wel wat analyses en tests voor we wisten wat de impact zou zijn van deze update. De PHP code moet nog steeds hetzelfde werken. Maar voor ons spelen ook extra vraagstukken mee. Hoe is de performance van deze versie tijdens piekmomenten? Hoe goed werkt deze versie op meerdere servers, en hoe goed werkt deze versie mee tijdens het automatisch op- en afschalen van websites?

De overstap naar een nieuwe PHP versie, alhoewel het hier een minor versie betreft, gaat dan ook niet over één nacht ijs. Inmiddels zijn al deze vraagstukken beantwoord en is het moment bereikt dat we volledig vertrouwen hebben dat de versie-update uitgerold kan worden in productie. We zijn dan ook blij dat we nu daadwerkelijk de fase van het uitrollen ingaan.

Meer conversie, nog snellere websites, en Magento 2

Gezien de omvang van het project moeten er natuurlijk wel voordelen tegenover staan. Natuurlijk is het altijd fijn om bij te zijn qua techniek. Maar om die reden hadden we beter 7.3 kunnen kiezen (maar deze beschouwen we 1 maand na uitbrenging echter nog niet als bewezen stabiel genoeg). Eén van de belangrijkste redenen om voor PHP 7.2 te gaan was de verbetering op snelheid op sommige vlakken. Nu wij in het afgelopen jaar gezien hebben welk positief effect een lage laadtijd heeft op de conversie van websites zijn wij vastbesloten hier continu stappen in te blijven zetten ter verbetering hiervan. Verder wordt deze PHP versie actief onderhouden en regelmatig worden beveiligingsupdates uitgebracht zodat websites veilig blijven.

Een andere reden om voor PHP 7.2 te kiezen is ons voornemen om ook schaalbaar Magento 2 aan te gaan bieden op ons Webanizr AWS platform. Alhoewel dit project zich nog in een vroeg stadium bevindt, is de overgang naar PHP 7.2 wel een essentiële stap hierin om dit mogelijk te maken.

Voorkom boetes door rondslingerende cookies
vrijdag 1 maart 2019

Na een periode van relatieve rust is het AVG debat weer opgelaaid. Na een inventarisatie bleek dat vele websites ongevraagd vele cookies plaatsen, ook als jij als bezoeker hier (nog) geen toestemming voor hebt gegeven.

Dit betekend niet dat alle eigenaren van websites doelbewust de wet overtreden. Door het installeren van plug-ins of het toevoegen van social media opties aan je websites kunnen deze cookies ongemerkt geplaatst worden. Het toevoegen van een cookie balk aan je website voorkomt dit lang niet altijd. Daarom duiken we in dit artikel dieper in de wereld achter cookies.

Hoe weet ik of mijn website ook ongemerkt cookies plaatst?

Een belangrijkste eerste vraag om jezelf te stellen is: voldoe ik nu aan de wetgeving? Of plaatst je website ook ongemerkt ongewenste cookies? Gelukkig is er een website waar op je dit eenvoudig kan controleren:

http://www.cookiechecker.nl/

Vul het adres van je website in en klik op check. Je krijgt dan te zien welke cookies de website gebruikt en of deze toegestaan zijn.

Allemaal cookies op mijn website, hoe kan dit?

Voor sommige eigenaren van websites kan de bovenstaande check even schrikken zijn. Vele cookies worden geplaatst terwijl je daar nooit bewust van bent geweest. Hoe heeft dit kunnen gebeuren?

Cookies worden gebruikt om gebruikers te volgen. Dit geeft grote inzichten in het gebruik van de website. Vandaar dat alle plug-ins, scripts of andere uitbreidingen aan de website die je dit inzicht geven hier gebruik van maken. Ook bedrijven omtrent online adverteren en alle social media maken gebruik van cookies om deze inzichten te verkrijgen. Met deze inzichten kun jij gerichter je website verbeteren en gerichter adverteren.

Die laatste boodschap is de boodschap welke graag verteld wordt op de pagina's van plug-ins en social media bedrijven. De minder sexy boodschap, namelijk dat er ook cookies worden geplaatst en dat je daarmee mogelijk de wet overtreed komt enkel terug in de kleine lettertjes. Vandaar dat je ongemerkt toch steeds meer cookies bent gaan toevoegen aan je website: een facebook pixel, een like knop, een tracking script, etc.

Een goed beleid en een stukje ruggengraat

Hoe vaak wij in de afgelopen jaren al niet de discussie met de klant aan moesten over het plaatsen van een "scriptje" van een externe partij. Het zou in 5 minuten gedaan zijn zeiden ze! Als wij dan uitleggen dan we eerst:

  • de externe partij doorlichten
  • de code bekijken en kijken welke cookies geplaatst worden
  • een beveiliging om de code heen plaatsen zodat deze niet ongevraagd de codes kan plaatsen
  • het script koppelen aan de werking van de cookie balk

volgt er meestal een diepe zucht. Als we daarna uitleggen dat het de verantwoordelijkheid van de klant en niet van die externe partij om te voldoen aan de wetgeving. En dat het dus een goed idee is om hier meer dan 5 minuten aan te besteden komt er meestal meer begrip.

Wees dus kritisch bij het gebruik van plug-ins en software van derden. Vraag even door of zoek naar meer informatie op internet. Onthoud dat je zelf verantwoordelijk bent voor de naleving!

Hoe zorg ik dat de plug-ins wel correct gaan werken?

Dit is natuurlijk afhankelijk van het CMS wat je gebruikt en de type plug-in. In sommige gevallen werkt de plug-in goed samen met een geïnstalleerde cookie acceptatie oplossing. Zo niet zijn er twee oplossingen die je handmatig kan implementeren:

Laden op vervolgpagina's

De meest simpele oplossing is om er voor te zorgen dat de plug-ins in principe niet geladen worden. Als de bezoeker de cookies accepteert kun je bij alle vervolgpagina's de plug-ins wel met de pagina mee laden.

Laden in de browser

De andere oplossing is om de plug-ins wel te laden, maar zorgen dat ze nog niet uitgevoerd worden. In de browser wordt gecontroleerd of de cookies zijn geaccepteerd. Zo ja, worden de plug-ins alsnog uitgevoerd. Het voordeel van deze oplossing is dat de plug-ins direct na het accepteren van de cookies actief worden, en niet pas op de volgende pagina.

Cookie balk: daar gaan je statistieken en advertenties

In dit hele artikel ben ik er vanuit gegaan dat de cookies die op de website voorkomen een gevolg waren van onwetendheid. Er is natuurlijk ook een groep die hiermee bewust de wet overtreed. Volledig inzicht in al je gebruikers en continu je advertenties optimaliseren is een zeer verleidelijke optie. Zelfs als deze inmiddels niet helemaal legaal is.

Mocht je aan de hand van dit artikel er achter komen dat je meer cookies toelaat dan de bedoeling was en dat succesvol aanpakken, dan zal je hier ook gevolgen van zien. Advertenties op Google Ads of Facebook kunnen in rendement verliezen. Statistieken zullen opeens lagere resultaten laten zien. De hele boel zal heus niet ineens instorten, maar de effecten zullen niet ongemerkt voorbijgaan. Vervelend natuurlijk. Maar op een legale, maar vooral een nette en respectvolle manier met je bezoekers omgaan heeft ook zo zijn waarde. Toch?

WhatsApp Business nu ook betaalbaar voor mkb
donderdag 21 februari 2019

Via WhatsApp een melding  krijgen als het product op je verlanglijst weer verkrijgbaar is. Of tijdens een evenement een app ontvangen dat de lezing in een andere zaal plaatsvindt. Maar ook een “WhatsApp buddy” die tips appt als virtueel reisgenoot, een appje op je verjaardag met een leuke kortingscode of fans een app sturen bij lancering van een nieuwe plaat. Het leek allemaal nog zo ver weg en alleen mogelijk voor de grote bedrijven in Nederland. Maar daar is vanaf nu verandering in gekomen.

De populaire chat-app WhatsApp is al een jaar actief met hun Business variant. Alleen was het tot op heden niet betaalbaar voor mkb’ers om WhatsApp Business te koppelen aan een website, waardoor er ontelbaar veel nieuwe mogelijkheden ongebruikt bleven. Content Power, een fullservice marketingbureau uit Rijswijk, heeft als allereerste in Nederland deze stap weten te zetten. 

WhatsApp is nog altijd het meest gebruikte sociale medium in Nederland. Echter, voor bedrijven is WhatsApp het minst gebruikte sociale medium. Belangrijkste oorzaak hiervan is WhatsApp zelf. Lang heeft het bedrijf de mogelijkheid om WhatsApp zakelijk in te zetten zeer beperkt gehouden. Vorig jaar is WhatsApp begonnen om WhatsApp Business voor enkele grote partijen beschikbaar te stellen. Content Power heeft als eerste partij in Nederland een dienst gelanceerd waarmee het mkb op een betaalbare manier WhatsApp Business kan integreren in een website.

Voor Vote Company, de specialist in verkiezingen (faciliteert o.a. de AD Publieksprijs bij de Musical Awards) heeft Content Power direct deze nieuwe techniek in kunnen zetten bij de nationale verkiezing Leukste Restaurant 2019. Naast het bevestigen van je stem via e-mail, is het nu ook mogelijk om je stem te bevestigen via WhatsApp. Een leuke en laagdrempelige optie die perfect aansluit bij een verkiezing als deze.

“Het integreren van WhatsApp in websites, webshops en backoffices opent een geheel nieuwe dynamiek met klanten”, aldus Jan Niemantsverdriet, eigenaar van Content Power. Bij dit directe contact ligt ook een risico erkent Jan. Als een bedrijf WhatsApp als plat marketing instrument inzet zonder daar goed over na te denken, dan zullen klanten er snel klaar mee zijn. Het moment en de boodschap moeten wel relevant en gewenst zijn. Zitten jouw klanten met spanning te wachten op een pakketje? Dan zal een WhatsApp bericht met de bezorgtijden zeker positief worden ontvangen. Maar ook in de reis- en evenementenbranche zijn grote mogelijkheden. Juist op die momenten wil je niet met e-mail bezig zijn. Dus een appje dat er vandaag een lokaal festival niet ver van je vakantieadres plaatsvindt kan een mooie extra herinnering aan je vakantie creëren. Of tijdens een evenement een appje dat er een lezing gaat beginnen in zaal X met een onderwerp wat je mogelijk interessant vindt, kan extra invulling geven aan je dag. 

Kortom, het gebruik van WhatsApp vraagt om een andere mindset in het gebruik. Het opent dan ook een nieuwe fase, waarin bedrijven op een veel laagdrempelige en directe manier met klanten gaan communiceren. Een ontwikkeling die in 2019 zeker een vlucht gaat nemen. Bij Content Power zijn ze er dan ook trots op dat ze als eerste deze markt weten te betreden in Nederland.
 

De toekomst van communicatie
donderdag 14 februari 2019

Voor Vote Company hebben we net een nieuwe online verkiezingswebsite mogen realiseren waarbij je ook via WhatsApp kunt stemmen. Na het stemmen al via e-mail en SMS te laten verlopen is dit een mooie nieuwe stap. En zeker een stap waar we toekomst in zien. Nieuwsgierig hoe dit werkt? Breng dan ook een stem uit op jouw favoriete restaurant:

www.restaurantverkiezing.nl

WhatsApp gebruiken in je webshop

Online verkiezingen waren een logische plek om WhatsApp als eerste in te zetten. We zien hier zeker ook een toekomst in voor webshops. Webshops gebruiken immers als steeds meer SMS om klanten te informeren over hun bestellingen en de status er van. Voor webshops die nog niet met SMS werken adviseren wij dan ook om die stap over te slaan. Maak direct gebruik van WhatsApp zodat je nu nog gebruik kan maken van het onderscheidende effect.

Klanten informeren is een mooie dienst, die zeker helpt een goede naam helpt op te bouwen. De echte waarde van WhatsApp ligt volgens ons in het informele karakter. Of we nu bellen, appen of op social media zitten: alles op onze telefoon is gericht op interactie. Een webshop waar we regelmatig kopen die ons via WhatsApp informeert is niet zo gek meer als het een aantal jaar had geleken. Het kan gaan om kortingscodes, nieuwe producten of inspirerende blogs. Het moet wel bij jouw webshop en type klanten passen. Klopt de boodschap die die stuurt bij jouw band met de klant? Dan zou het wel eens een heel effectieve manier kunnen zijn om jouw omzet een boost te geven! Het is immers gemiddeld 6 keer goedkoper bestaande klanten te verleiden tot een nieuwe aankoop dan nieuwe klanten te werven.

WhatsApp als ondersteuning bij congressen en evenementen

Ook bij congressen en evenementen kan WhatsApp een belangrijke aanvullende dienst leveren. Zijn jouw bezoekers immers onderweg naar het evenement of al aanwezig op het congres, dan is de mobiele telefoon de enige manier om hen nog te bereiken. Whatsapp kan een belangrijke rol spelen in het doorgeven van de volgende informatie:

- Toegangscodes zodat bezoekers sneller pasjes of direct toegang kunnen krijgen

- Last minute wijzigingen

- Persoonlijke informatie zoals de zaal waar je volgens jouw eigen programma zou moeten zijn

Waar het bij een webshop nog lastig(er) kan zijn om de klant aan je te binden via WhatsApp is de drempel bij congressen en verkiezingen lager. Doordat klanten daadwerkelijk op locatie komen is er veel meer een gevoel dat je aanspreekbaar bent. Dit schept vertrouwen. Daarnaast levert het contact via WhatsApp de klant direct voordeel op.

Wil je met WhatsApp aan de slag voor jouw congres- of evenementswebsite? Dan is het goed om het process goed de contactpunten goed uit te werken. Ergens gedurende het registratieproces zal je moeten vragen om een mobiel nummer. Belangrijk is dat de communicatie juist is op dat moment. Wat je wilt overbrengen is:

- Waarom vraag je om het nummer

- Hoe veilig ga je met het nummer om (en met wie deel je het)

- Welke informatie ben je van plan te gaan delen

Het gebruik van WhatsApp bij congressen en evenementen draait dus zowel om techniek als om vertrouwen.

Whatsapp in de reisbranche

Last, maar zeker niet least, waar wij WhatsApp een vlucht zien nemen is de reisbranche. Reizen gaan steeds meer draaien om beleving. We willen niet alleen meer een vlucht en een hotel, we willen ook het maximale uit ons verblijf halen. En als het even kan alles in de lokale spirit.

Daarnaast is mobile in de reisbranche lang onderbelicht geweest. De aanname dat bezoekers liever niet via mobiel boeken weerhield de branche van stappen zetten in deze richting. Inmiddels gebruikt wereldwijd 58% van de mensen die een vlucht boeken hiervoor een app of mobiele website. Voor het boeken van overnachtingen is dit 53%. Of de reisbranche er nu wel of niet klaar voor is: de consumenten zijn over. Het eerste contact met de klant zal voor meer dan de helft van de gevallen mobiel / apps zijn. Dit maakt WhatsApp een logische volgende stap.

Nu steeds meer mensen toegang hebben tot internet op hun telefoon in het buitenland wordt WhatsApp dus een ideale manier om in contact te blijven met bezoekers tijdens hun reis. Zo wordt het mogelijk om reizigers dagelijkse tips te geven over wat waar te beleven is. Denk aan een lokaal feest of een leuke markt op een zaterdag. Naast de leuke tips is WhatsApp natuurlijk ook uitermate geschikt om praktische informatie te sturen op het moment dat het het meest relevant is. Denk hierbij aan uitchecktijden of de tijd voor een terugvlucht.

De drempel om tijdens het boeken van een vakantie om een telefoonnummer te vragen is vrij laag. In meeste gevallen gebeurd het nu al. Wel is het natuurlijk essentieel om aan te geven dat je het telefoonnummer eventueel gebruikt voor communicatie tijdens de vakantie en daar de toestemming van de klant voor te vragen. Benoem echter goed de voordelen van deze optie en waarschijnlijk zullen de meeste klanten hier wel mee akkoord gaan.

WhatsApp op jouw website gebruiken?

Om WhatsApp te kunnen gebruiken op je website moet je wat hobbels over. Helaas is dit door WhatsApp nog niet zo eenvoudig gemaakt als het gebruik van bijvoorbeeld e-mail. Mocht je het overwegen kan onze expert in koppelingen, Rob Ruigrok, hier meer over vertellen.

Wat echter misschien nog wel belangrijker is, is bedenken hoe je het wilt inzetten. Zoals ik in bovenstaand artikel al enige keren aanhaal is het cruciaal om op de juiste manier het te introduceren alvorens een mobiel nummer te vragen. Ook helpt het een goed beeld te hebben van welke informatie je zou willen versturen en hoe vaak. Heb je hier ideeën over, maar twijfel je nog aan de juiste aanpak? Dan kunnen we je eventueel in een korte brainstorm tijdens ons vrijblijvend online consult verder helpen (zie onder).

Facebook tips voor 2019
maandag 4 februari 2019

Facebook is vorig jaar (2018) meerdere keren negatief in het nieuws verschenen met onder andere datalekken.  Als snel volgden er wereldwijd verschillende oproepen om je Facebook account te verwijderen. In Nederland was de actie van Arjen Lubach het meest bekend: Bye Bye Facebook: ruim 10.000 mensen steunden zijn actie en verwijderden hun Facebook account. De media maakte er veel ophef over en je kon er niet omheen. Het aantal van 10.000 verwijderde accounts lijkt veel, maar stelt in de praktijk voor een platform met miljarden gebruikers (2,2 miljard wereldwijd) natuurlijk niets voor.

Vorige week zijn de meest actuele cijfers van Facebook in Nederland bekend gemaakt. Deze waren in tegenstelling tot de “Bye Bye Facebook” actie wel zorgwekkend. Vorig jaar heeft Facebook te maken gehad met een daling van 640.000 gebruikers in Nederland, hiervan gaf 40% aan Facebook niet meer te vertrouwen. Maar het grootste gedeelte heeft Facebook verlaten, omdat ze een ander social medium leuker vinden. Echter heeft Facebook zelf niets te klagen. Ondanks alle schandalen en ontevreden gebruikers is Facebook in het vierde kwartaal van 2018  zowel qua omzet, winst en gebruikers wereldwijd gegroeid.

Is het nog steeds zinvol om Facebook in Nederland te gebruiken in je online marketingstrategie? Ja, zeker! Facebook heeft in Nederland nog steeds 10,1 miljoen (januari 2019) actieve gebruikers. En is op Whatsapp na, het grootste social platform. Wel is er een verschuiving te zien in het social media gebruik van jongeren. In plaats van Facebook zijn zij tegenwoordig  actief op Instagram. Richt jij je met je onderneming voornamelijk op jongeren? Houd onze blogs dan in de gaten, er verschijnt ook een blog met tips over Instagram en hoe je jongeren daarmee bereikt op onze website.

Terug naar Facebook. Als je een bedrijvenpagina beheert, is het je vast niet onopgemerkt gebleven. Je organisch bereik is de afgelopen jaren flink afgenomen. Dit heeft verschillende redenen. Facebook heeft de afgelopen jaren het algoritme continu aangepast en veranderd. Op dit moment heeft Facebook ervoor gekozen om terug te gaan naar de basis. Een platform zijn voor sociaal contact tussen vrienden en bekenden. Hierdoor krijgen berichten (posts) van vrienden voorrang op die van bedrijven. Daarnaast is het algoritme ook zo gebouwd dat hoe meer fans je hebt, hoe kleiner je organisch bereik is. Hierdoor ontkom je er bijna als bedrijf niet aan om te adverteren op Facebook om zichtbaar te zijn bij je doelgroep.

Daarnaast wordt sinds vorig jaar het bereik anders berekend. Hierbij lijkt het alsof je bereik is afgenomen, maar dit is niet het geval. Voorheen werd namelijk het aantal keer weergegeven waarbij je post geladen werd op een scherm, maar niet perse zichtbaar was in beeld. Omdat iemand bijvoorbeeld niet verder door zijn of haar tijdlijn scrolde. En tegenwoordig wordt alleen het aantal keer weergegeven waarbij het bericht zichtbaar in beeld is geweest. Deze verandering ervaar ik overigens positief, want het geeft een realistischer beeld van de cijfers.

Optimaal organisch bereik

Of je nu wel of niet adverteert als bedrijf op Facebook. Je organisch bereik boosten is altijd van belang. Vandaar dat ik daar graag eerst aandacht aan wil geven.

Facebook creëert voor iedere gebruiker en eigen newsfeed, gebaseerd op persoonlijke voorkeuren  en dit doet aan de hand van de volgende formule:

Affiniteit x gewicht x tijdsverval

Waardevolle domeinen doorverwijzen
dinsdag 11 december 2018

Wij zien ze dagelijks voorkomen bij onze klanten: domeinnamen waar geen website aan gekoppeld is, met het verzoek om ze door te linken naar hun eigen website. Het zijn variaties of typfouten op de eigen bedrijfsnaam, of namen van producten die het bedrijf levert, of om te voorkomen dat een concurrent er met de naam vandoor gaat. Maar zijn deze 'lege' domeinen zinvol, en op welke manier kunnen ze het beste worden ingezet? Het is een fabeltje dat het registreren en doorverwijzen van massa's domeinnamen bevorderend werkt voor de positie in zoekmachines, dus dat moet niet de primaire reden zijn om grote aantallen domeinnamen te registreren. Maar er zijn ook veel toepassingen om deze lege domeinen wel een nieuwe en zinvolle bestemming te geven. Bijvoorbeeld als landingspagina voor advertenties, om vervolgens door te linken naar een specifieke pagina op de echte website. Het komt ook regelmatig voor dat een domeinnaam die eerder in gebruik is geweest, en waar nog veel naar gelinkt wordt op andere websites, waarde heeft omdat er nog steeds bezoekers op binnenkomen.

SEO waarde van domeinen

Voor alle domeinen geldt hetzelfde, alle bezoekers die via deze domeinnamen binnenkomen, moeten middels een doorverwijzing doorgestuurd worden naar de pagina op de website die het meest aansluit op hun verwachtingen. Zodat wordt voorkomen dat dezelfde website onder verschillende domeinnamen wordt gevonden in de zoekmachines. Het Content Power CMS was al voorzien van de optie om per pagina een doorverwijzing in te stellen, maar het is nu ook mogelijk om dit ook per domein te doen. Zo kan worden bepaald naar welke locatie er moet worden doorverwezen (een ander domeinnaam, of een specifieke pagina), maar ook op welke manier er doorverwezen moet worden (middels een permanente (301) of een tijdelijke (302) doorverwijzing). Een permanente doorverwijzing heeft als effect dat zoekmachines zoals Google de waarde die het oorspronkelijke domein had, toekent aan de pagina waarnaartoe wordt verwezen, en de resultaten voor het doorverwezen domein in de zoekresultaten vervangt door het echte domein. Deze update is een onderdeel van onze dienst voor het optimaliseren voor Google en dus beschikbaar voor al onze CMS 5 klanten.

Kleurgebruik op websites
zondag 21 oktober 2018

Naar aanleiding van de recente update waarbij we het aanpassen van kleuren makkelijker hebben gemaakt, leek het ons een mooi moment om eens te kijken naar de betekenis en rol van kleuren in webdesign.

Bij het ontwerpen van een webdesign spelen de al aanwezige kleuren van een huisstijl een grote rol. Daarnaast wordt meestal gekeken naar de persoonlijke voorkeuren van de klant. En dat kan jammer zijn, aangezien je met kleuren veel kan bereiken. Het kan de bezoekers in de juiste stemming brengen of zorgen dat de boodschap van de website juist overkomt.

In de basis zijn er drie soorten kleuren waar je uit kan kiezen. Elke type kleur heeft zijn eigen eigenschappen:

Het gebruik van warme kleuren in je websites

Warme kleuren lopen van rood naar geel (en alles ertussen). De warme kleuren zijn energiek en sporen over het algemeen aan tot actie. Rood is de meest extreme kleur uit dit palet. We associëren rood dan ook met de meer extreme emoties, van passie tot haat. Het is dan ook de eerste kleur die we gebruiken als we iemands aandacht willen, denk maar aan verkeersborden.

In bijgaande afbeelding zie je een voorbeeld van een website gebaseerd op warme kleuren. Je merkt dat de afbeelding door het oranje direct de aandacht trekt. Voor een website die voornamelijk draait om de twee knoppen op de homepage dus een logische keuze.

De volledige website kan je hier bekijken.

Geel aan het andere eind associëren we meer letterlijk met warmte en de zon. Het is een kleur waar we blij en gelukkig van worden.

Warme kleuren zijn uitstekend als je een website hebt die oproept tot actie, maar wees wel behoedzaam in de dosering. Rode of oranje knoppen om iemand aan te zetten tot actie zijn tegenwoordig vrij algemeen (zie ook onze website). Rood of felgeel als achtergrondkleur van je website roept zoveel energie op dat het eerder als druk en stressvol wordt ervaren.

Het gebruik van koude kleuren in je websites

De koude kleuren zijn blauw, groen paars en alles ertussen. In tegenstelling tot de warme kleuren worden de koude kleuren meer geassocieerd met rust en vertrouwen. De rust komt het meest tot zijn recht bij groen, een kleur die we ook associëren met natuur en zuiverheid. Afhankelijk van de contekst kan groen ook als eerlijk worden ervaren.

In bijgaande afbeelding zie je een website gebaseerd op koude kleuren. Je ziet dat, anders dan de naam doet vermoeden, de website niet koud of afstandelijk overkomt. Sterker nog, de website heeft een rustige, prettige uitstraling.

De hele website kan je hier bekijken.

Blauw is de kleur van vertrouwen en betrouwbaarheid. Om die reden wordt het ook vaak in zakelijke websites gebruikt. Vanuit onze taken als technisch leverancier hebben wij ook voor blauw gekozen om de stabiliteit te benadrukken. Blauw zie je dan ook vaak terug bij business to business websites en in de financiële sector.

Paars is de vorstelijke kleur. De kleur wordt dan ook geassocieerd met luxe. Paars is daarmee bij uitstek een goede kleur voor bedrijven waarbij kwaliteit of exclusiviteit voor op staat.

Het gebruik van neutrale kleuren in je websites

Onder de neutrale kleuren vallen onder andere wit, zwart, grijs- en bruintinten. Deze kleuren roepen minder stevige associaties op. Het enkel gebruik van zwart, wit en grijstinten kan formuleer en zelfs afstandelijk overkomen. Bij puur informerende kan dit natuurlijk juist de bedoeling zijn. Ook lenen deze kleuren zich uitstekend voor de tekstuele delen van de website door het hoge contrast. Door de teksten te presenteren in neutrale kleuren behoudt je de leesbaarheid in kom je niet in conflict met de kleuren die je gekozen hebt voor de rest van je design.

In bijgaande afbeelding zie je een website gemaakt met neutrale kleuren. Op eerste zicht wordt je er letterlijk niet warm of koud van. Wat het echter wel doet is alle aandacht overlaten aan de inhoud. Als je de website opent zul je zien dat je direct gaat lezen waar je allemaal heen kan navigeren.

De bruintinten zijn iets meer uitgesproken dan de grijstinten en delen wat van de eigenschappen van groen. Ook het natuurlijke en rustgevende gevoel kan je bewerkstelligen met bruin. De effecten zijn echter minder uitgesproken dan bij groen.

Experimenteren met kleuren

Wil je eens wat experimenteren met kleuren in webdesign. Neem dan één van onze templates en klik door wat kleuren heen. Zo ervaar je direct wat kleuren met de stemming van een website doen.

Enkele links die hierbij handig zijn:

Alternatief voor Adobe Muse
maandag 26 maart 2018

De belangrijkste functie waarnaar je natuurlijk naar op zoek bent in een alternatief voor Adbove Muse, is de mogelijkheid om een website te ontwerpen. En dan hebben we het niet over het aan kunnen passen van een WordPress-sjabloon, maar een ontwerp kunnen maken geheel naar eigen visie.

Webanizr voldoet zeker aan die voorwaarde. Je kunt elk element in je website ontwerp toevoegen, verwijderen en opnieuw ontwerpen. Van de volledige lay-out tot de kleinste details van een knop. Van typografie tot kleurenschema's. Witruimtes aanpassen of achtergrondafbeeldingen op volledig scherm toevoegen. Als het gaat om ontwerp, is je verbeelding de enige beperking.

De interface in Webanizr is vergelijkbaar met de interface van de meeste Adobe-producten, waardoor de leercurve laag is en je zo snel mogelijk kunt beginnen met ontwerpen in Webanizr.

Geen code hoeven schrijven

Door jarenlange samenwerking met ontwerpers hebben we geleerd dat de wens om de nieuwste ontwerpen en technieken te gebruiken vaak veel groter is dan de technische vaardigheden om ze op te nemen in de websites waaraan je werkt.

Een van de fundamenten van Webanizr is dat het techniek beschikbaar maakt voor mensen zonder technische kennis. Je kan  functies toevoegen, ontwerpen en tweaken zonder een regel code te hoeven schrijven. En we hebben het niet alleen over slide shows. Formulieren, inlogfuncties, sociale media, noem maar op. Met Webanizr is het allemaal simpel klikwerk.

Widget directory

Een belangrijk kenmerk van Adobe Muse was de widget directory. Een verzameling kant-en-klare componenten. Webanizr integreert hetzelfde principe met de Webanizr ontwerpbibliotheek. De ontwerpbibliotheek heeft een mix van allerlei widget die u kunt gebruiken om de website te maken zoals jij die voor je ziet. Van zeer eenvoudige widgets, zoals een koppen of linkjes, tot volledige lay-outs.

Alle widgets zijn responsive. Ze passen zich ook aan aan het kleurenschema dat je op in het huidige ontwerp gebruikt.

De meer complexe widgets zijn vaak samengesteld uit eenvoudigere widgets. Dit betekent dat je vrij elementen kunt verwijderen, wijzigen of toevoegen aan de widgets. Dit creëert een extreem flexibel systeem waarbij u bijna nooit op je visie hoeft in te leveren.

Hosting

Webanizr is een cloudgebaseerde oplossing. De hosting wordt ingesteld zodra je een nieuw project start. Dit betekent dat u niet hoeft te zoeken naar geschikte hostingbedrijven of een nieuw hostingcontract moet ondertekenen voor elke nieuwe website. Eigenlijk is er helemaal geen hostingcontract nodig. Hosting is opgenomen als een service in het Webanizr-account.

Hosting in Webanizr is dynamisch. Het schaalt naarmate jouw websites groeien in populariteit of wanneer je meer schijfruimte nodig hebt voor grafisch materiaal. Je hoeft geen accounts te wijzigen, over te schakelen naar een pro-account of meer pakketten toe te voegen. Er worden kosten in rekening gebracht voor het aantal bezoeken en de hoeveelheid schijfruimte die u gebruikt. Zo eenvoudig kan het dus ook!

Templates en pagina's

Een websiteontwerp begint meestal met een sjabloon: alle delen van de website die op elke pagina verschijnen. De tweede fase is om elke pagina verder te ontwerpen.

In Adobe Muse is het sjabloon ingesteld in een Master page. Webanizr gebruikt een layer systeem dat hetzelfde effect heeft als het gebruik van een Master page. In de sjabloonlaag voeg je alle elementen toe die bij het sjabloon horen. In de paginalaag voeg je elementen toe die alleen zichtbaar zijn op de pagina waaraan je werkt.

Webanizr voegt een paar extra lagen toe. Hiermee kan je elementen toevoegen die op bepaalde pagina's moeten verschijnen. D.w.z. elementen die op elke blogpagina zouden moeten staan, maar niet op de contactpagina.

Fonts

Het gebruik van typografie heeft een grote impact op de algemene look en feel van de website. De mogelijkheid om Adobe Typekit te gebruiken als een lettertypebibliotheek heeft is altijd een groot voordeel geweest van het werken in Adobe Muse.

Bij Webanizr kwamen we dan ook al snel tot de conclusie dat een online ontwerptool niet beperkt mag zijn in het gebruik van lettertypen. Dat is de reden waarom Webanizr compatibel is met alle populaire lettertypenbibliotheken:

  • Adobe Typekit
  • Google Fonts
  • Typography.com
  • Fonts.com

Kosten en prijzen

Als het gaat om prijzen, verschilt Webanizr van Adobe Muse. Webanizr gebruikt een betaalmodel dat schaalt terwijl je groeit. Dit betekent dat je gratis begint en geleidelijk meer gaat betalen naarmate je websites groeien. De kosten voor hosting zijn € 0,0025 per paginabezoek en € 1,00 per GB opslag. Bezoek onze prijspagina voor meer informatie.

Een account bij Webanizr geeft je volledige toegang. We gebruiken geen verschillende soorten accounts. En het beste is: het is gratis! Er zijn geen licentiekosten of abonnementskosten.

*lt;script*gt;!function(f,b,e,v,n,t,s) {if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod? n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)}; if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0'; n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0; t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0]; s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window, document,'script', 'https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js'); fbq('init', '2265211046862558'); fbq('track', 'PageView');*lt;/script*gt;*lt;noscript*gt;*lt;img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=2265211046862558&ev=PageView&noscript=1" /*gt;*lt;/noscript*gt;
*lt;script type="text/javascript"*gt; _linkedin_partner_id = "662604"; window._linkedin_data_partner_ids = window._linkedin_data_partner_ids || []; window._linkedin_data_partner_ids.push(_linkedin_partner_id); *lt;/script*gt;*lt;script type="text/javascript"*gt; (function(){var s = document.getElementsByTagName("script")[0]; var b = document.createElement("script"); b.type = "text/javascript";b.async = true; b.src = "https://snap.licdn.com/li.lms-analytics/insight.min.js"; s.parentNode.insertBefore(b, s);})(); *lt;/script*gt; *lt;noscript*gt; *lt;img height="1" width="1" style="display:none;" alt="" src="https://dc.ads.linkedin.com/collect/?pid=662604&fmt=gif" /*gt; *lt;/noscript*gt;

Wij gebruiken cookies voor een optimale website. Klik op akkoord om ze toe te staan  - lees onze policy