Hoe titels en descriptions in te vullen

Een meta description tag is een korte zin, die alleen in de zoekmachine getoond wordt. Hoewel het in de zoekmachine getoond wordt, betekent niet dat je dit voor een zoekmachine schrijft. De online zoekers lezen het en klikken erop als ze overtuigd zijn.

Meta Title

Deze titel word altijd weergegeven in de browser aan de bovenkant van het venster of op een tabblad. En als iemand in Google of een andere zoekmachine zoekt, dan is de tekst van een link gelijk aan de titel van de pagina. De titel is dus erg belangrijk. Hij wordt vaak als eerste gelezen door een (potentiële) bezoeker van uw website en het is een van de belangrijkste rankingfactoren bij zoekmachines.

Deze "meta title" mag maximaal 66 tekens bevatten. Meer tekens mag, maar na 66 tekens knipt Google de tekst af en dat is natuurlijk jammer. Het belangrijkste zoekwoord moet op de eerste plaats staan. De zoekers kijken meestal naar het eerste woord. In deze titel moet je de bezoeker al pakken met je titel. Probeer in het kort te vermelden waarom ze bij jou moeten zijn, bijvoorbeeld wat je sterke en onderscheidende punten (unique selling points) zijn. Voer daarom voordat je al je titels aanpast eerst een goed zoekwoorden onderzoek.

Meta Description

De "meta description"-tag heeft drie primaire doelen:

  • Het beschrijft nauwkeurig de inhoud van de pagina.
  • Het functioneert als een korte advertentietekst op de zoekpagina van Google.
  • Het geeft de keywords of het onderwerp van de pagina weer, niet voor zoekmachines maar voor bezoekers.

Een goede meta description tag is te vergelijken met een goede advertentie. Het kost tijd om een pakkende zin te schrijven, maar in een markt met veel concurrenten kan dit je veel bezoekers opleveren. Een meta description tag wordt belangrijk als bezoekers niet precies weten wat ze zoeken. Door je site helder te omschrijven kunnen bezoekers beoordelen of dit wel is wat ze zoeken.

Hieronder volgen 5 tips om de meta description tags te verbeteren:

Tip 1: Vertel de waarheid

Maak altijd een eerlijke omschrijving. Het is erg vervelend voor bezoekers als ze een site bezoeken die niet de informatie biedt die ze verwachten. Dat is niet alleen frustrerend, maar ook nadelig voor jou. Als een bezoeker je site bezoekt en direct weer teruggaat, dan registreert de zoekmachine dat ook. Daarnaast kunnen mensen die een Google/Gmail-account hebben tegenwoordig je site compleet uit hun eigen zoekindex verwijderen. Als ze dan inloggen en ze zijn niet tevreden met je site, dan drukken ze op “toon deze site niet meer”. Deze bezoekers kan je nooit meer bereiken. Wees eerlijk en bied waarde.

Tip 2: Beperk je meta description tag tot 160 tekens (inclusief spaties!)

Een pakkende zin voor de meta description tag moet kort zijn. Gebruik niet meer dan 160 tekens. Grof geschat komt dit neer op 15 woorden in een zin. Als de tekst langer is dan 160 tekens (afhankelijk van de zoekmachine), wordt de rest niet weergegeven. Het meest belangrijk hierbij is Google, die maximaal 160 tekens weergeeft. Yahoo! is soepeler en laat 165 tekens zien. Bing steekt er met vlag en wimpel bovenuit, omdat zij meer dan 200 tekens laten zien.

De seo optimalisatie tools binnen ons CMS zullen je hier automatisch in begeleiden.

Tip 3: Schrijf het zowel informatief als aantrekkelijk op

Schrijf je tekst zo aantrekkelijk mogelijk op. Men moet nieuwsgierig worden van je meta description. Probeer bezoekers te triggeren, zodat ze meer willen weten. Trek de lezer mee, maar wees wel informatief. Dit is de kunst van online marketing. Gebruik hele korte, aantrekkelijke “powerlines”.

Tip 4: Testen, verfijnen, verbeteren en herhalen

Dit klinkt voor de hand liggend, maar testen is online heel belangrijk. Dit is de kern van online marketing. Verbeter de zin en kijk of je meer bezoekers krijgt. Gebruik hier Google Analytics om te zien of er meer bezoekers bijkomen. Dit is moeilijk om goed te meten, omdat je niet kan niet meten of de verandering van de meta description tags invloed op de bezoekers heeft. Het veranderde bezoekersaantal kan dus ook ergens anders door veroorzaakt worden.

Tip 5: Gebruik relevante keywords

Het is erg belangrijk om je keywords in de meta description tag te plaatsen. Want als iemand een keyword in een zoekmachine invult, dan worden de woorden vetgedrukt. Ze vallen dan extra op en dit kan je doorklikratio verhogen.

En wat kunnen we voor jou betekenen?

Offerte of snelle prijsinschatting? We kunnen je zo vertellen wat iets kost.
Wie je gewoon even bellen of mailen? Je mag echt alles aan ons vragen.

Content Power

Sir Winston Churchilllaan 299

2288 DC Rijswijk

015 214 8308

info@contentpower.nl