Hoe we onze site verbeteren op basis van statistiek

Website als middel, niet als doel

Begin februari besloten we dat onze website vernieuwd moest worden. We stonden op het punt een nieuwe campagne te starten en hadden moeite deze te laten aansluiten op de uitstraling van de huidige website. Na een tijd overleggen over design, kijken naar concurrenten en debateren over de inhoud merkten we dat het laatste steeds meer de overhand kreeg. Wat was nou eigenlijk de boodschap die we over willen brengen? Net als bij (bijna) al onze klanten is de website voornamelijk bedoeld om in contact te komen met klanten.

We hebben hierna voornamelijk veel tijd besteed aan het scherp krijgen van de boodschap. En daar zijn we nu nog steeds mee bezig. Alle andere zaken die komen kijken bij het maken van een nieuwe website, zoals het design en het schrijven van de inhoud, zijn onderschikt aan het kunnen vertellen van de boodschap.

(Te) vroeg live gaan

Als we een professionele website voor een klant opleveren, lopen we deze helemaal na in alle populaire browsers. Nu alle websites die we opleveren responsive zijn, volgt ook nog eens een serie tests en verbeteringen voor smartphones en tablets. Maar is dit ook nodig om de boodschap over te brengen?

We begrijpen dat onze klanten daar geen experiment aan durven te wagen. We zouden dat ook niet adviseren. Maar juist daarom besloten wij met onze website juist wel die gok te wagen. Niet omdat we er van overtuigd zijn dat onze website er direct beter van zou worden (het is een gok), maar juist omdat dit een unieke kans is die kennis op te doen. We zijn dan ook binnen een week live gegaan met een website die goed genoeg was voor de browsers en apparaten die 80% van onze bezoekers gebruiken.

Laat Google zich richten op een beperkt aantal pagina's (SEO tip 1)

De focus op het brengen van de boodschap heeft ons ook serieus doen kijken naar de pagina's die in de website stonden. En met een website die al 17 jaar bestaat waren dat er nogal wat; letterlijk honderden. Hadden we die echt allemaal nodig om die boodschap te vertellen?

Door middel van Google Analytics en Google Search Console hebben we alle pagina's en urls naar onze website verzameld die nog "rondzwierven" op het internet. We hebben deze enorme lijst terug weten te brengen naar 45 pagina's die we wilden behouden. Alle overige links (zowel bestaande als dode links) hebben we stuk voor stuk bekeken en laten doorverwijzen naar één van de 45 pagina's. Het resultaat was verbluffend! Al na een week schoten enkele van deze 45 pagina's omhoog in de Google resultaten.

Deze techniek werkt ook voor bestaande websites zonder over te gaan naar een nieuwe website. En als je een beetje handig bent kan je het meeste zelf. Wil je hier ook mee aan de slag? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag met het optimaliseren voor Google.

Dode links in de gaten houden (SEO tip 2)

We weten niet zeker wat de oorzaak is (vermoedelijk zag Google de grote wijziging in content), maar Google geeft ons sinds het herstructureren van de website bijna dagelijks nog nieuwe urls die ooit bestaan hebben maar niet meer relevant zijn. Elke dag besteden wij dan ook 15 minuten aan het verwerken van deze urls. Het is letterlijk het meest laaghangend fruit wat je kan vinden.

De dode links kan je terug vinden in de Google Search Console. Wil je dit ook gaan gebruiken of even een stukje uitleg? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag met het optimaliseren voor Google.

Content schrijven op basis van de statistieken (Schrijftip 1)

We hebben de volledige inhoud teruggebracht naar 45 pagina's. Sommige van deze pagina's moeten we echter nog schrijven. Hoe besluit je dan met welke pagina je begint? En hoe veel tijd en aandacht besteed je aan elke pagina?

In Google Analytics hebben we alle urls die in de afgelopen 12 maanden bezocht zijn verzameld. Van elke url die nu verwijst naar een nieuwe pagina hebben we de bezoekersaantallen aan die pagina toegewezen, alsof de verwijzing toen al bestond. Dit gaf ons een overzicht van hoe populair deze 45 pagina's geweest zouden zijn. De top 3 was vrij voorspelbaar, maar daarna kwamen toch een aantal grote verassingen naar boven.

Op basis van deze lijst zijn we begonnen de pagina's te (her)schrijven. En eerlijkheid gebied te zeggen, we zijn nog lang niet klaar. Want als je aankomt bij een pagina die de afgelopen 12 maanden 10 a 20 keer bezocht is, hoe veel tijd besteed je er dan aan? Of kijk je liever die pagina die duizenden bezoekers oplevert nog een keer na? Het schrijven op basis van de statistieken geeft je niet alleen een nieuw en mogelijk verassend inzicht, het geeft je ook veel meer en duidelijker beeld van waar bezoekers naar op zoek zijn.

Wil je weten hoe je deze lijst uit Google Analytics kan downloaden? Wederom: geef ons een seintje. Komen bezoekers niet uit op de pagina's waarop je hoopte gevonden te worden? Bekijk dan onze opties voor een zoekwoorden onderzoek.

Schrijven voor conversie (Schrijftip 2)

Elk van de 45 pagina's op onze website heeft een doel: van een algemeen beeld geven over ons als bedrijf tot uitleg over onze werkwijze of een specifieke dienst. Wij hopen natuurlijk dat we hiermee een aantal bezoekers kunnen interreseren voor onze diensten en om zo met hen in contact te komen.

Voor de veelbezochte pagina's houden we dit dan ook goed in de gaten. Hoeveel mensen verlaten de site na deze pagina? Hoeveel bezoekers openen daarna het contactformulier? Mochten de resultaten op sommige pagina's veel lager zijn dan andere is dat een signaal voor ons om die pagina's nog eens na te kijken.

SEO is geen wondermiddel (AdWords tips)

Hoe hard we ook ons best doen. De website zal nooit onmiddelijk hoog in de resultaten komen. Zeker aangezien onze concurenten ook technisch handige jongens (en meisjes) zijn die weten hoe SEO werkt. Vandaar dat we ook gebruiken maken van AdWords. Net als bij SEO vereist dit ook elke dag een stukje aandacht:

  • Betaal ik voor zoekwoorden die niet interresant zijn? Zo ja verwijderen.
  • Welke advertentie presteert beter dan anderen? Advertenties opzetten met vergelijkbare boodschap
  • Helpen de sitelinks juist wel of niet? Aanpassen waar nodig
  • Welke positie is nodig voor de gewenste conversie? Budget bij zoekwoorden verhogen of verlagen

Blijvend werk

Een website, je positie in Google en Adwords beheren is een taak die je nooit afrondt. Er is altijd meer te doen. Hopelijk hebben we je door onze weg tot nu toe met je te delen wat inzichten gegeven over hoe je je eigen site een boost zou kunnen geven. Ons houdt het de komende tijd ongetwijfeld nog goed bezig. Mogelijk berichten we je in de komende tijd nog over nieuwe inzichten en meer tips.

 

En wat kunnen we voor jou betekenen?

Offerte of snelle prijsinschatting? We kunnen je zo vertellen wat iets kost.
Wie je gewoon even bellen of mailen? Je mag echt alles aan ons vragen.

Content Power

Sir Winston Churchilllaan 299

2288 DC Rijswijk

015 214 8308

info@contentpower.nl