Content Power
/
Kleurgebruik op websites
Joey Filemon
Joey Filemon
publicatiedatum
zondag 21 oktober 2018
Kleurgebruik op websites
Welke effect kleurkeuzes hebben op je bezoeker

Bij het ontwerpen van een website of app spelen de al aanwezige kleuren van een huisstijl een grote rol. Daarnaast wordt meestal gekeken naar de persoonlijke voorkeuren van de klant. Een gemiste kans, aangezien je met kleuren veel kan bereiken. Het kan de bezoekers in de juiste stemming brengen of zorgen dat de boodschap van de website juist overkomt.

In de basis zijn er drie soorten kleuren waar je uit kan kiezen. Elke type kleur heeft zijn eigen eigenschappen:

Het gebruik van warme kleuren in je websites

Warme kleuren lopen van rood naar geel (en alles ertussen). De warme kleuren zijn energiek en sporen over het algemeen aan tot actie. Rood is de meest extreme kleur uit dit palet. We associëren rood dan ook met de meer extreme emoties, van passie tot haat. Het is dan ook de eerste kleur die we gebruiken als we iemands aandacht willen, denk maar aan verkeersborden.

In bijgaande afbeelding zie je een voorbeeld van een website gebaseerd op warme kleuren. Je merkt dat de afbeelding door het oranje direct de aandacht trekt. Voor een website die voornamelijk draait om de twee knoppen op de homepage dus een logische keuze.

De volledige website kan je hier bekijken.

Website van Focus

Geel aan het andere eind associëren we meer letterlijk met warmte en de zon. Het is een kleur waar we blij en gelukkig van worden.

Warme kleuren zijn uitstekend als je een website hebt die oproept tot actie, maar wees wel behoedzaam in de dosering. Rode of oranje knoppen om iemand aan te zetten tot actie zijn tegenwoordig vrij algemeen (zie ook onze website). Rood of felgeel als achtergrondkleur van je website roept zoveel energie op dat het eerder als druk en stressvol wordt ervaren.

Het gebruik van koude kleuren in je websites

De koude kleuren zijn blauw, groen paars en alles ertussen. In tegenstelling tot de warme kleuren worden de koude kleuren meer geassocieerd met rust en vertrouwen. De rust komt het meest tot zijn recht bij groen, een kleur die we ook associëren met natuur en zuiverheid. Afhankelijk van de contekst kan groen ook als eerlijk worden ervaren.

In bijgaande afbeelding zie je een website gebaseerd op koude kleuren. Je ziet dat, anders dan de naam doet vermoeden, de website niet koud of afstandelijk overkomt. Sterker nog, de website heeft een rustige, prettige uitstraling.

De hele website kan je hier bekijken.

Voorbeeld van een groene website

Blauw is de kleur van vertrouwen en betrouwbaarheid. Om die reden wordt het ook vaak in zakelijke websites gebruikt. Blauw zie je dan ook vaak terug bij business to business websites en in de financiële sector.

Paars is de vorstelijke kleur. De kleur wordt dan ook geassocieerd met luxe. Paars is daarmee bij uitstek een goede kleur voor bedrijven waarbij kwaliteit of exclusiviteit voor op staat.

Het gebruik van neutrale kleuren in je websites

Onder de neutrale kleuren vallen onder andere wit, zwart, grijs- en bruintinten. Deze kleuren roepen minder stevige associaties op. Het enkel gebruik van zwart, wit en grijstinten kan formuleer en zelfs afstandelijk overkomen. Bij puur informerende kan dit natuurlijk juist de bedoeling zijn. Ook lenen deze kleuren zich uitstekend voor de tekstuele delen van de website door het hoge contrast. Door de teksten te presenteren in neutrale kleuren behoudt je de leesbaarheid in kom je niet in conflict met de kleuren die je gekozen hebt voor de rest van je design.

In bijgaande afbeelding zie je een website gemaakt met neutrale kleuren. Op eerste zicht wordt je er letterlijk niet warm of koud van. Wat het echter wel doet is alle aandacht overlaten aan de inhoud. Als je de website opent zul je zien dat je direct gaat lezen waar je allemaal heen kan navigeren.

Voorbeeld van een website in neutrale kleuren

De bruintinten zijn iets meer uitgesproken dan de grijstinten en delen wat van de eigenschappen van groen. Ook het natuurlijke en rustgevende gevoel kan je bewerkstelligen met bruin. De effecten zijn echter minder uitgesproken dan bij groen.

Joey Filemon

Design of UX uitdaging?

Heb je een design of UX uitdaging? Ik ben altijd op zoek, dus bel of mail je idee, dan denk ik mee.

Webapplicatie laten maken

Met 20 jaar ervaring in de realisatie van webapplicaties zijn wij in staat elk concept succesvol om te zetten naar een online succes.

Portfolio

Benieuwd naar wat we kunnen? Neem dan een kijkje bij ons eerder gerealiseerd werk.

Ons team

De moeilijke dingen makkelijk maken. Daar staan wij voor. Ontmoet het team achter Content Power.

Contact

Neem contact op 

Content Power

Full Service Internetbureau

Sir Winston Churchillaan 299
2288 DC Rijswijk

 

Telefoon:

+31 (0)15 214 8308

 

Email:

info@contentpower.nl

Over Content Power

Wij realiseren branchespecifiek maatwerk. 
Hoe? Door het ontwikkelen van webapplicaties die perfect passen bij jouw onderneming. Wij verplaatsen ons in jouw organisatie, en denken actief mee in het proces. Wij verzorgen de techniek om elk vraagstuk op te lossen.