Content Power
/
Structuur voor de ultieme blog
Jan Niemantsverdriet
Jan Niemantsverdriet
publicatiedatum
maandag 2 december 2019
Structuur voor de ultieme blog
Hoe je blog werkt voor zowel je bezoekers als Google

Je hebt een goed idee voor een blog. Je kijkt je tekst door en hebt het gevoel dat je de juiste snaar hebt weten te raken. Maar ja, dat dacht je bij de vorige 3 blogs ook. En die hebben ook niet het verkeer of de conversie gebracht waar je op gehoopt had.
Het probleem hoeft helemaal niet de inhoud te zijn, maar meer de structuur van je blog. Daarom gaan we in deze blog in op de verschillende type content die je kan gebruiken en hoe je deze het best in kan zetten.

Structuur in de Webanizr Content Editor

Blik achter de schermen. De opbouw van deze blog in onze content editor.

De juiste teksten schrijven

Als de tekst niet goed is zal de blog zeker niet viraal gaan. Even de tijd nemen voor het schrijven van de blog kan dus geen kwaad. Laat eventueel 1 à 2 twee collega's tussendoor de blog proeflezen.

De lengte van de blog hangt een beetje af van de manier waarop je deze onder de aandacht wilt brengen. Wil je dat de blog goed gevonden wordt in Google, dan werkt een blog van tussen de 1000 en 2000 worden het beste.

Heb je een groot bereik op social media of verspreidt je de link via nieuwsbrief? Dan kan je de blog beter kort houden. Bezoekers die via één van deze twee kanalen komen hebben van wat minder geduld. Een lange blog resulteerd dan al snel in lagere conversie.

Maak juist gebruik van koppen

Door de tekst op te delen in verschillende hoofdstukken en elk te voorzien van een kop breng je structuur aan in het verhaal. Dit is op zich al een handig hulpmiddel voor jezelf. Daarnaast helpt het de lezer ook. Deze kan snel de koppen scannen en zo een idee krijgen van de gehele inhoud. Zie het als een inhoudsopgave.

Google bekijkt de koppen op dezelfde manier. Het is voor Google een handige manier om te ontdekken waar de pagina over gaat. Handige manier om het voor jezelf te controleren: alle koppen achter elkaar zouden dus een goede samenvatting moeten zijn de tekst. Lees dus na het schrijven eens enkel de koppen en kijk dan of het de lading dekte. Zo niet: zorg dat de tekst in de koppen beter aansluit bij de tekst er onder.

Afbeeldingen op de juiste manier inzetten

Zo'n lange lap tekst ziet er ook maar saai uit. Dus plakken we er graag her en der afbeeldingen in. Het liefst foto's van een gratis foto website, want 40 dollar uitgeven aan elke blog is ook zo wat.

Het nadeel van deze aanpak is dat de foto niet zo veel toevoegt aan de blog. Dus in plaats van een leuke onderbreking van de tekst, wordt het een hinderlijk onderdeel om langs te scrollen (oké, een beetje overdreven, maar je begrijpt mijn punt). En het is ook niet nodig. Blogs zijn informeel en vaak ook vanuit een persoonlijk oogpunt van de auteur. Een foto die gemaakt is met je telefoon en daadwerkelijk klopt bij het verhaal heeft een veel meer positieve impact dan een gestileerde stockfoto.

Hier ben ik terwijl ik mijn blog schrijf

Tja, na zo'n hoofdstukje moet je wel ;)

Link naar waardevolle en eigen content

Je kan niet alles in je blog kwijt. Dan moet je het internet schrijven. Daarom is het waardevol als je links plaatst naar andere pagina's. Zo verschaf je achtergrondinformatie aan je lezers. Je kan bijvoorbeeld links plaatsen naar toonaangevende websites of blogs die jou stelling in je blog onderstrepen. Zo geef je meer waarde aan de inhoud van je eigen blog.

Als je schrijft over een onderwerp wat gelinkt is aan producten of diensten die je levert kan je ook direct naar die pagina's linken. Sommige deinzen hier voor terug omdat het dan zo'n verkoopblog wordt. De meeste lezers weten echter wel dat je de blog waarschijnlijk niet enkel schreef uit passie voor het vak. We zouden wel willen, maar daarmee komt er geen brood op de plank. En als je de blog je lezers aanspreekt dan kopen ze ook liever bij jou dan bij de concurrent. Dus waarom moeilijk doen.

Maak je eigen advertenties

Stel dat je schrijft over een leuke actie of een evenement wat je organiseert, dan is het helemaal tijd om de verkoop schroom te laten varen. Als je blog overduidelijk bedoeld is om (commerciële) interactie met de lezer aan te gaan, dan moet je daar ook helder over zijn. Geen klein linkje maar een grote aankondiging als afbeelding en deze dan laten linken naar de juiste pagina.

Als jij niet duidelijk bent over de doelstelling van je blog kan je het ook je lezers niet kwaliijk nemen dat ze niet reageren ;)

Gebruik video ter ondersteuning

Dit kost iets meer tijd. Maar over sommige onderwerpen kan je zelf een video opnemen. Zoals ik ook al bij afbeelding aangaf, het mag ook wel persoonlijk zijn. Een vlog of een leuke producttest kan een leuke aanvulling zijn op een blog.

Het beste kan je de video plaatsen na een korte introductie. Na de video volgt dan de rest van de inhoud waarin je dieper ingaat op de inhoud of aanvullende informatie geeft.

Bouw de spanning op met een countdown

Heb je een evenement of een kortingsactie op een bepaalde datum? Dan kan een countdown klok in je blog op een speelse manier de spanning opbouwen. Daarnaast is dit content die zich elke minuut automatisch aanpast, dus een goede reden voor lezers om af en toe naar je blog terug te keren.

Jan Niemantsverdriet

Professioneel bloggen

Onze content editor is uiteraard klaar om elk van bovenstaande vormen van content er uit te laten springen. Als jij je buigt over de inhoud dan leg ik uit wat wij technisch nog allemaal kunnen doen om je echt er uit te laten springen.

Webapplicatie laten maken

Met 20 jaar ervaring in de realisatie van webapplicaties zijn wij in staat elk concept succesvol om te zetten naar een online succes.

Whatsapp automatiseren

Content Power heeft als eerste partij in Nederland een dienst gelanceerd waarmee het mkb op een betaalbare manier WhatsApp Business kan integreren in een website.

Website & app

Versterk je website met een app (of ondersom). Bekijk de mogelijkheden en voordelen!

Contact

Neem contact op 

Content Power

Full Service Internetbureau

Sir Winston Churchillaan 299
2288 DC Rijswijk

 

Telefoon:

+31 (0)15 214 8308

 

Email:

info@contentpower.nl

Over Content Power

Wij realiseren branchespecifiek maatwerk. 
Hoe? Door het ontwikkelen van webapplicaties die perfect passen bij jouw onderneming. Wij verplaatsen ons in jouw organisatie, en denken actief mee in het proces. Wij verzorgen de techniek om elk vraagstuk op te lossen.