De toekomst van communicatie
Een stap in de toekomst
Voor Vote Company hebben we net een nieuwe online verkiezingswebsite mogen realiseren waarbij je ook via WhatsApp kunt stemmen. Na het stemmen al via e-mail en SMS te laten verlopen is dit een mooie nieuwe stap. En zeker een stap waar we toekomst in zien.
WhatsApp gebruiken in je webshop
Online verkiezingen waren een logische plek om WhatsApp als eerste in te zetten. We zien hier zeker ook een toekomst in voor webshops. Webshops gebruiken immers als steeds meer SMS om klanten te informeren over hun bestellingen en de status er van. Voor webshops die nog niet met SMS werken adviseren wij dan ook om die stap over te slaan. Maak direct gebruik van WhatsApp zodat je nu nog gebruik kan maken van het onderscheidende effect.
Klanten informeren is een mooie dienst, die zeker helpt een goede naam helpt op te bouwen. De echte waarde van WhatsApp ligt volgens ons in het informele karakter. Of we nu bellen, appen of op social media zitten: alles op onze telefoon is gericht op interactie. Een webshop waar we regelmatig kopen die ons via WhatsApp informeert is niet zo gek meer als het een aantal jaar had geleken. Het kan gaan om kortingscodes, nieuwe producten of inspirerende blogs. Het moet wel bij jouw webshop en type klanten passen. Klopt de boodschap die die stuurt bij jouw band met de klant? Dan zou het wel eens een heel effectieve manier kunnen zijn om jouw omzet een boost te geven! Het is immers gemiddeld 6 keer goedkoper bestaande klanten te verleiden tot een nieuwe aankoop dan nieuwe klanten te werven.
WhatsApp als ondersteuning bij congressen en evenementen
Ook bij congressen en evenementen kan WhatsApp een belangrijke aanvullende dienst leveren. Zijn jouw bezoekers immers onderweg naar het evenement of al aanwezig op het congres, dan is de mobiele telefoon de enige manier om hen nog te bereiken. Whatsapp kan een belangrijke rol spelen in het doorgeven van de volgende informatie:
- Toegangscodes zodat bezoekers sneller pasjes of direct toegang kunnen krijgen
- Last minute wijzigingen
- Persoonlijke informatie zoals de zaal waar je volgens jouw eigen programma zou moeten zijn
Waar het bij een webshop nog lastig(er) kan zijn om de klant aan je te binden via WhatsApp is de drempel bij congressen en verkiezingen lager. Doordat klanten daadwerkelijk op locatie komen is er veel meer een gevoel dat je aanspreekbaar bent. Dit schept vertrouwen. Daarnaast levert het contact via WhatsApp de klant direct voordeel op.
Wil je met WhatsApp aan de slag voor jouw congres- of evenementswebsite? Dan is het goed om het process goed de contactpunten goed uit te werken. Ergens gedurende het registratieproces zal je moeten vragen om een mobiel nummer. Belangrijk is dat de communicatie juist is op dat moment. Wat je wilt overbrengen is:
- Waarom vraag je om het nummer
- Hoe veilig ga je met het nummer om (en met wie deel je het)
- Welke informatie ben je van plan te gaan delen
Het gebruik van WhatsApp bij congressen en evenementen draait dus zowel om techniek als om vertrouwen.
Whatsapp in de reisbranche
Last, maar zeker niet least, waar wij WhatsApp een vlucht zien nemen is de reisbranche. Reizen gaan steeds meer draaien om beleving. We willen niet alleen meer een vlucht en een hotel, we willen ook het maximale uit ons verblijf halen. En als het even kan alles in de lokale spirit.
Daarnaast is mobile in de reisbranche lang onderbelicht geweest. De aanname dat bezoekers liever niet via mobiel boeken weerhield de branche van stappen zetten in deze richting. Inmiddels gebruikt wereldwijd 58% van de mensen die een vlucht boeken hiervoor een app of mobiele website. Voor het boeken van overnachtingen is dit 53%. Of de reisbranche er nu wel of niet klaar voor is: de consumenten zijn over. Het eerste contact met de klant zal voor meer dan de helft van de gevallen mobiel / apps zijn. Dit maakt WhatsApp een logische volgende stap.
Nu steeds meer mensen toegang hebben tot internet op hun telefoon in het buitenland wordt WhatsApp dus een ideale manier om in contact te blijven met bezoekers tijdens hun reis. Zo wordt het mogelijk om reizigers dagelijkse tips te geven over wat waar te beleven is. Denk aan een lokaal feest of een leuke markt op een zaterdag. Naast de leuke tips is WhatsApp natuurlijk ook uitermate geschikt om praktische informatie te sturen op het moment dat het het meest relevant is. Denk hierbij aan uitchecktijden of de tijd voor een terugvlucht.
De drempel om tijdens het boeken van een vakantie om een telefoonnummer te vragen is vrij laag. In meeste gevallen gebeurd het nu al. Wel is het natuurlijk essentieel om aan te geven dat je het telefoonnummer eventueel gebruikt voor communicatie tijdens de vakantie en daar de toestemming van de klant voor te vragen. Benoem echter goed de voordelen van deze optie en waarschijnlijk zullen de meeste klanten hier wel mee akkoord gaan.
WhatsApp op jouw website gebruiken?
Om WhatsApp te kunnen gebruiken op je website moet je wat hobbels over. Helaas is dit door WhatsApp nog niet zo eenvoudig gemaakt als het gebruik van bijvoorbeeld e-mail. Mocht je het overwegen kan onze expert in koppelingen, Rob Ruigrok, hier meer over vertellen.
Wat echter misschien nog wel belangrijker is, is bedenken hoe je het wilt inzetten. Zoals ik in bovenstaand artikel al enige keren aanhaal is het cruciaal om op de juiste manier het te introduceren alvorens een mobiel nummer te vragen. Ook helpt het een goed beeld te hebben van welke informatie je zou willen versturen en hoe vaak. Heb je hier ideeën over, maar twijfel je nog aan de juiste aanpak? Geef ons dan een belletje of kom langs om te sparren: contactinformatie.