A/B testen met Google Analytics en Webanizr

Kortgeleden hebben we Webanizr (de in-site editor van ons CMS) uitgebreid met een functie voor A/B testen. Deze functie is nu gekoppeld aan Experiments van Google Analytics zodat een nog duidelijker beeld ontstaat van de resultaten.

Wat is een A/B test?

Bij een A/B test maak je twee versies van een pagina. Bijvoorbeeld twee verschillende teksten: één zakelijk en één informeel. Of twee versies van een aktieknop: één heel erg aanwezig en één subtiel. Of misschien wel twee verschillende opmaken van een pagina.

Bij het opzetten van de test bedenk je wat je hoopt te bereiken. Wil je dat meer bezoekers op je website blijven? Zie je graag meer bestellingen? Of hoop je meer mensen naar de contact pagina te krijgen?

Als de twee versies klaar zijn en je je doel hebt geformuleerd, start de A/B test. De ene helft van de bezoekers krijgt variant A te zien, de andere helft variant B. Dan wordt er gekeken welke groep het meest voldoet aan het gestelde doel. Aan het einde van de test kun je gefundeerd één van de twee versies kiezen als definitieve versie.

A/B tests in Webanizr

A/B tests in Webanizr gebruiken de volle kracht van Webanizr. Dat wil zeggen dat elke vorm van inhoud en opmaak die mogelijk is binnen Webanizr gebruikt kan worden als A/B test. In Webanizr kan je aangeven welk gedeelte(n) van de pagina onderdeel is van de A/B test. Andere delen van de pagina blijven in beide varianten gelijk. Binnen het deel wat valt onder de test kan je schakelen tussen de twee versies. Je kan elke versie dan los opmaken. Als test zou je dan kunnen denken aan:

  • Teksten: verschillende teksten, variëren met de aanspreektoon, maar ook de opmaak van de tekst kan een onderdeel zijn van de test
  • Afbeeldingen: verschillende soorten afbeeldingen, kleine of juist grote afbeeldingen, wel of geen afbeeldingen
  • Call-to-actions: knoppen heel prominent weergeven of juist niet, verschillende teksten op knoppen proberen

Maar eigenlijk is alles wat je binnen Webanizr kan verzinnen geschikt voor een A/B test.

A/B tests in Google Analytics

Waar we Webanizr gebruiken voor de inhoud en opmaak, gebruiken we Google Analytics voor het verwerken van de resulaten. In Google Anytics kan je terug zien hoe goed beide versies het hebben gedaan. Het voordeel van Google Analytics is echter dan je nog veel meer informatie terug kan zien:

  • Hoe zeker is het resultaat: is het toeval dat een bepaalde versie het beter doet of kan je de uitslag met zekerheid aannemen?
  • Wat was het gedrag van bezoekers, ook zeker als ze niet het beoogde doel haalden
  • Hoe waren de resultaten per segment: bijvoorbeeld het verkeer uit Adwords

Concrete mogelijkheden

Behalve voor de klanten (webdesigners) die volledige werken in Webanizr zullen wij als Content Power de A/B test inrichten. Dit omvat zowel het gedeelte in Webanizr als de opzet in Google Analytics. Gedurende de test is het mogelijk om zelf mee te kijken in Google Analytics hoe de test vordert. Ben je zeker van je zaak? Dan zetten wij de definiteve versie neer voor alle klanten.

Wat kunnen we voor jou betekenen?

Een snelle prijsinschatting of gedetailleerde offerte? Wij werken ideeen met plezier verder uit!
Of op zoek naar meer informatie over ons team, diensten, portfolio of expertises?